Catatan

Tunjukkan catatan dari 2014

Tenanglah tenang, ia akan datang..

Imej
Pernah rasa ditinggalkan? Pernah rasa tertekan sehingga kadangkala terasa seperti terkorban? Pernah rasa sempit sehingga menyesakkan? Gagal dalam sesuatu perkara kemudian tenggelam dalam kekecewaan? Diuji hebat sehingga rasa kesesakan? Kita rasa seakan sendirian. Tiada siapa mahu mendengar cerita kita. Kita rasa tiada bantuan. Tiada siapa mahu menghulurkan tangan. Lebih buruk lagi, sehingga satu tahap, kekecewaan kita sampai kepada kehilangan kepercayaan kepada Allah SWT. Kita kata… Allah sudah tinggalkan kita. Tenang. Tenanglah tenang. Sesungguhnya pertolongan itu akan datang.
Hakikat ujian Segala yang menyukarkan itu adalah ujian. Segala kesenangan juga adalah ujian. Jangan rasa sempit apabila anda disusahkan sesuatu. Belajarlah untuk berlapang dada. Anda kena yakin bahawa, hidup adalah ujian. Ya, hidup itu sendiri satu ujian. Susah senang, semuanya ujian. Yang anda perlu kisah, bukannya ujian anda itu senang atau susah, yang anda perlu kisahkan adalah kenapa Allah memberikan ujian? Kenapa…

Izinkan aku menjadi musyrifmu

Imej
Telah masuk bulan kedua aku bernafas disini. Kota Kaherah adalah kota padang pasir metropolitan. Di hiasi bunyi-bunyi hon tidak kira siang ataupun malam. Aku kira itu mungkin suatu suasana yang bisa menarik sukma segenap jiwaku. Kisahku pasti akan menarik mulai detik ini. Apa yang paling "menarik" adalah namaku sudah ada dalam senarai  musyrif terpasak padu sebalik  cermin kaca di ruang lobi Asrama Darul Aman. Aku membesarkan dua anak mataku bulat-bulat melihat suatu nama disitu.  "Alamak! itu namaku. Iskandar Zulkarnain Bin Ishak. Aduh, siap bagi nombor telefon lagi. Nasib baik aku ada dua nombor." Bisik hatiku sambil tersenyum sinis.Malam itu juga aku menerima satu panggilan dari akhawat. Pada mulanya aku malas dengan amanah ini,namun aku dukung juga. Hambar dan keterpaksaan. Saban hari,aku berasa seronok dengan tugas ini. Setiap kali aku menghantar mereka ke destinasi masing-masing, rezeki ku tidak putus-putus. Ada sahaja "hadiah" dari mereka untukku. …

Tercipta Untukmu..

Imej
WANITA: Siapa yang paling kamu cintai di dunia ini? LELAKI: Kamu!!! WANITA: Menurut kamu, saya ini siapa? LELAKI: (Berfikir sejenak, lalu menatap WANITA dengan pasti) Kamu, tulang rusukku. Kerana Allah melihat bahawa Adam kesepian. Saat Adam sedang lena tidur, Allah mengambil rusuk Adam dan menciptakan Hawa. Semua LELAKI mencari tulang rusuknya yang hilang dan saat menemukan wanita untuknya, tidak lagi merasakan sakit di hatinya...

Setelah berkahwin, pasangan itu mengalami masa yang indah dan manis untuk sementara. Setelah itu, pasangan muda ini mulai tenggelam dalam kesibukan masing-masing dan kelelahan hidup yang ada. Hidup mereka menjadi membosankan.

Kenyataan hidup yang kejam membuat mereka mulai menyisihkan impian dan cinta satu sama lain. Mereka mulai bertengkar dan pertengkaran itu mulai menjadi semakin panas. Pada suatu hari pada akhir sebuah pertengkaran WANITA lari keluar rumah. Saat tiba di seberang jalan, dia berteriak "Kamu tidak cintakan saya lagi!!!".

LELAKI sangat membenci ke…

Nota fikir untuk zikir

Imej
Seorang budak menangis ketika melihat unggun api terbakar. Bila khalifah Harun Ar Rasyid bertanya, “mengapa dia menangis?” Budak itu menjawab, “aku takutkan api neraka.” Khalifah yang adil itu memujuk, “anak kecil seperti mu tidak akan dimasukkan ke dalam api neraka.” Sebaliknya budak itu menjawab, “aku lihat ketika orang menyalakan api, mereka akan memasukkan ranting-ranting kecil dahulu. Setelah ranting kecil terbakar, barulah dimasukkan kayu-kayu yang besar. Aku takut hal yang sama berlaku di neraka kelak…Aku umpama kayu kecil itukah?” Mendengar jawapan itu, khalifah turut menangis…

Seorang murid duduk termenung di tepi laut, guru sufinya bertanya, “ada sesuatu yang kau fikirkan apabila melihat laut?” Dalam hati guru sufi itu mengharapkan jawapan yang mendalam daripada muridnya hasil pengajarannya selama ini. Murid itu merenung gurunya lantas berkata, “ya, wahai tuan guru. Ketika laut bergelombang seperti ini tentu harga ikan menjadi mahal!” Guru sufi menggeleng-gelengkan kepala. Ru…

Bekas Hati?

Imej
Asbab mengapa manusia terkadang tidak terkesan dan tidak mahu berubah…

Bukanlah sebab dia tak ada/dapat ilmu,
Bukanlah tak ada siapa mendakwahkan dia..

Tetapi kerana…


Bekas hatinya belum bersedia untuk dibukakan untuk dimasukkan dengan makanan hidayah.

Lantarannya, apa sahaja yang dilontar bagi makanan hatinya, dipantulkan keluar semula, bagaikan sebuah bola yang terlantuk dek dibaling ke dinding.

Kerana itulah ada pepatah Arab mengatakan:


Nahnu nu’min, qabla Al-QuranKami ini beriman , sebelum datangnya Quran
Kerana itu, amat penting, sebelum kita memberikan kesedaran dan percikan kefahaman yang bertalu-talu kepada manusia,

Perlulah kita menyediakan bekas hatinya untuk menerima bekalan tersebut.

Bekas hati itulah perlu diketuk. Diketuk dengan sentuhan hati, diketuk dengan kesedaran yang kita campakkan padanya, diketuk dengan keperibadian kita, diketuk dengan doa kita.

Sebab itu, muqaddimah kepada setiap pengisian itu amat penting, kerana dia menyediakan bekas hati untuk mendengar dan menerima mu…

Mawar Berduri

Imej
"Hati kami baik walaupun kami tak tutup aurat." Adakah hati itu baik dan sihat jika melanggar perintah Allah swt?
Apabila seseorang itu mempelopori pembukaan auratnya di hari itu, yang menyebabkan lelaki melihatnya mendapat dosa. Pastinya, si wanita itu juga mendapat dosa tanpa kurang bagi setiap mata yang memandang. Adakah hati orang sebegini boleh dikira baik ? Setelah gunungan dosa mengaratkan hatinya?

Sabda Rasulullah Saw: Sesiapa yang mempelopori sesuatu yang buruk, maka ke atasnya dosa dan dosa setiap orang yang membuatnya tanpa sedikit kurang pun dosanya.." ( Riwayat Ahmad dan lain-lain : Sohih )
Harta Paling Berharga

Bagi orang yang berpuasa, mereka akan memasuk syurga melalui pintu puasa yakni pintu Ar-Rayyan, begitu juga yang syahid, dermawan dan sebagainya. Tetapi bagi wanita solehah, mereka ada peluang untuk memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang mereka sukai. Sungguh tinggi darjatnya disisi Allah swt. Abaikanlah andai darjat anda disisi manusia diperosok …

Tanbihul Ghafilin

Imej
Antara buku yang saya gemari (erm yang berunsur tidak lagha, fuh -_-‘) ialah Tanbihul Ghafilin tulisan Abullaits Assamarqandi. Maksud perkataan Tanbihul Ghafilin ialah ‘peringatan bagi yang lupa’. Versi yang ada pada saya adalah yang sangat lama,di mana cetakan pertamanya ialah pada tahun 1978 dan ini jilid yang kedua. Penerbitannya dan alih bahasanya daripada Indonesia. Ya saya perasan kebanyakan buku alih bahasa daripada para ulamak adalah dari seberang..hu Buku ni sangatlah best dan dekat di hati saya, pengisiannya sangat basah dan masuk ke hati… Subhanallah.. Saya ingin kongsi sedikit pengisiannya dalam satu bab yang menggetarkan jiwa, iaitu: 

Bab ujub (sombong dengan amalnya).  Abul Laits Assamarqandi meriwayatkan dengan sanadnya dari Abu Ubaidah berkata: Abdullah bin Mas’uud r.a berkata:
Keselamatan ada dua macam: Takwa dan niat. Dan binasa itu juga dalam dua macam. Putus harapan dan ujub (sombong diri)”
Wahb bin Munabbih berkata: Dahulu ada seorang yang beribadat selama 70 tahun, berb…

Study vs Kahwin

Imej
Selalu kita dengar orang kata "utamakan yang lebih utama" lebih2 lagi ibubapa, abang kakak, atau rakan-rakan bila kita bercakap pasal kahwin semasa belajar. memang benar kita perlu utamakan apa yang lebih utama, tetapi hakikatnya....apa priority yang sebenar?? tak ramai yang boleh senaraikan dengan tepat. majoriti hanya mengikut pandangan orang ramai dari pelbagai perspektif mereka sendiri. Antaranya: "sebagai pelajar, paling utama dan juga tanggungjawab kamu adalah habiskan pelajaran hingga dapat segulung sijil demi masa depan dan pekerjaan kamu" sekaligus statement keras ini menafikan tanggungjawab yang lebih utama ke atas kita iaitu sebagai seorang muslim.....!

mesti ramai di antara anda akan kata "cop cop cop.....saya tak setuju!"

anda mungkin mempunyai pandangan berbeza tetapi saya mempunyai sebab kenapa saya kata begitu. cuba lihat di sekeliling kita...berapa ramai lebih sanggup menjual kehormatan diri, kerana merasakan study tu lebih penting dari men…

Aku Di Tengah

Imej
Dua insan yang diuji dalam percintaan

Aku ditengah-tengah mereka.

Yang ini, bicaranya begini.

Yang satu lagi, bicaranya begitu.

Kudengar suara di telinga kanan berbisik "carilah cara, damaikan mereka"

Di telinga kiri, kudengar " Baguslah tu, kau jadilah batu api. Biar yang lagi satu tu benci kat dia. Dan, dia akan sayang kau lebih "

Aku masih sedar . Aku lebih menangkap apa yang dibisikkan di telinga kananku.

Aku tidak mahu jadi batu api untuk memusnahkan cinta mereka.

Biar mereka bercinta, aku bahagia melihatnya.

Hanya doa yang mampu aku titipkan. Moga kalian bercinta hingga ke syurga.

Cemburu ? Oh, mudah-mudahan tidak ada kerna aku menyintai kedua-duanya.

Walau aku tahu, aku lebih awal hadir dalam hidupnya berbanding dia.

Tapi, tidak mengapa, hati itu Allah yang pegang.


Nota hamba : Cinta itu sering teruji, bukan ? Hatta cinta kepada DIA pun . Apalagi cinta manusia yang hina .

Wahai kamu, aku tidak suka sebenarnya melihat kalian begini. Carilah solusi antara kalian, kerana sol…

Ujian yang bermakna

Imej
Kupu-kupu itu menghabiskan sisa hidupnya merangkak di sekitarnya dengan tumbuh kembang dan sayap-sayap mengerut. Ia tidak dapat terbang. Seorang kanak-kanak menemui kepompong seekor kupu- kupu. Dia duduk dan mengamati selama beberapa jam kupu-kupu dalam kepompong itu berjuang memaksa dirinya untuk melewati lubang kecil itu. Kemudian, sang kupu-kupu berhenti bergerak. Kelihatan ia sudah berusaha sedaya upaya dan sudah tidak mampu lagi.


     Akhirnya, kanak-kanak itu memutuskan untuk membantunya. Dia mengambil gunting dan memotong sedikit kepompong itu. Kupu-kupu itu keluar dengan mudahnya. Namun, ia mempunyai tubuh yang kembung dan kecil, serta sayap-sayap yang mengerut. Kanak-kanak tersebut terus mengamatinya, kerana dia berharap pada suatu saat, sayap-sayap itu akn mekar dan melebar sehingga mam pu menopang tubuh si kupu-kupu. Sayang, semuanya tidak akan terjadi.


     Kenyataannya, kupu- kupu itu menghabiskan sisa hidupnya merangkak disekitarnya dengan tubuh kembung dan sayap-sayap men…

Allah ada, Bergembiralah!

Imej
Love is a verb not only a word.
Listen not hear
The first task's of lover is to listen.
And, walk your talk.




Menghargai walau tidak dihargai Memberi walau tidak menerima Allah ada , bergembiralah!
------------------------------------------------------------------------------------------------
Hidup ini penuh pancaroba, kan ?

Tangisan, rintihan , keluhan seringkali menghiasi hidup kita.

Ada orang, hidupnya lebih banyak dirundung kecewa berbanding tersenyum bahagia.

Aturan Allah itu indah , sangat indah.

Tapi, kalau hati kita sakit, hati kita hitam , kita takkan nampak keindahan aturan Allah.

Yang kita nampak , "kenapa aku ? "

"kenapa Allah takdirkan laluan hidup aku macam ni?"

"Apa dosa aku, sampai macam ni sekali ujian yang aku kena hadapi?"

Eh, lupakah yang kita ini hamba ?
Kita ini siapa, mahu marah-marah sama Allah ?

Memang, ada satu tahap kadang-kadang kita kecewa, kecewa yang teramat.
Jika iman tidak menguasai kita, pasti jalan singkat yang menjadi pilihan untuk m…