Catatan

Tunjukkan catatan dari Ogos, 2014

Ujian yang bermakna

Imej
Kupu-kupu itu menghabiskan sisa hidupnya merangkak di sekitarnya dengan tumbuh kembang dan sayap-sayap mengerut. Ia tidak dapat terbang. Seorang kanak-kanak menemui kepompong seekor kupu- kupu. Dia duduk dan mengamati selama beberapa jam kupu-kupu dalam kepompong itu berjuang memaksa dirinya untuk melewati lubang kecil itu. Kemudian, sang kupu-kupu berhenti bergerak. Kelihatan ia sudah berusaha sedaya upaya dan sudah tidak mampu lagi.


     Akhirnya, kanak-kanak itu memutuskan untuk membantunya. Dia mengambil gunting dan memotong sedikit kepompong itu. Kupu-kupu itu keluar dengan mudahnya. Namun, ia mempunyai tubuh yang kembung dan kecil, serta sayap-sayap yang mengerut. Kanak-kanak tersebut terus mengamatinya, kerana dia berharap pada suatu saat, sayap-sayap itu akn mekar dan melebar sehingga mam pu menopang tubuh si kupu-kupu. Sayang, semuanya tidak akan terjadi.


     Kenyataannya, kupu- kupu itu menghabiskan sisa hidupnya merangkak disekitarnya dengan tubuh kembung dan sayap-sayap men…

Allah ada, Bergembiralah!

Imej
Love is a verb not only a word.
Listen not hear
The first task's of lover is to listen.
And, walk your talk.




Menghargai walau tidak dihargai Memberi walau tidak menerima Allah ada , bergembiralah!
------------------------------------------------------------------------------------------------
Hidup ini penuh pancaroba, kan ?

Tangisan, rintihan , keluhan seringkali menghiasi hidup kita.

Ada orang, hidupnya lebih banyak dirundung kecewa berbanding tersenyum bahagia.

Aturan Allah itu indah , sangat indah.

Tapi, kalau hati kita sakit, hati kita hitam , kita takkan nampak keindahan aturan Allah.

Yang kita nampak , "kenapa aku ? "

"kenapa Allah takdirkan laluan hidup aku macam ni?"

"Apa dosa aku, sampai macam ni sekali ujian yang aku kena hadapi?"

Eh, lupakah yang kita ini hamba ?
Kita ini siapa, mahu marah-marah sama Allah ?

Memang, ada satu tahap kadang-kadang kita kecewa, kecewa yang teramat.
Jika iman tidak menguasai kita, pasti jalan singkat yang menjadi pilihan untuk m…

Carilah DIA dan kamu tidak akan keseorangan

Imej
Carilah Allah tidak kira ketika kamu susah atau pun senang. Pernah tak rasa bila kita jatuh , bila kita sedih , kita tak kuat tapi...  tak ada siapa pun yang faham. Tak ada seorang pun yang ada dengan kita.
Sebab sebelum ini kita ada seseorang yang kita cerita dari a-z semua la dia tahu. Sampai kalau kita exam pun rasa stress kita cari dia nangis dekat dia tapi one day tiba-tiba dia dah tak ada. Dekat siapa kita nak bercerita? Masa tu kita pun mula mencari Allah. Pernah kita terfikir ta?
Allah masih lagi mendengar rintihan sedih kita masalah kita walau kita jauh dari DIA , walau kita hanya cari DIA masa kita susah. Cuba bayangkan kalau kita ada kawan baik tapi kawan baik tu hanya cari kita masa dia susah je masa senang dia dengan orang lain. Kita rasa marah kan? Rasa tak suka. Tapi kita buat Allah macam tu boleh pulak.  Deep ta? Fikir balik. Allah tu sayang sangat dekat kita. Even kita jauh Allah tak pernah berenti bagi nikmat kasih sayang dekat kita. Nikmat apa? Contoh nikmat bernafas. Cub…